Chińska reklama LEICA „THE HUNT” ocenzurowana ?!

Z okazji zbliżającej się 30. rocznicy wydarzeń na Placu Niebiańskiego Spokoju w Chinach surowej cenzurze poddana została reklama marki Leica. Opublikowany prawie pięciominutowy film upamiętniający odwagę fotoreporterów działających podczas niebezpiecznych konfliktów oraz wojen nie przypadł do gustu chińskiemu rządowi. W niedługim czasie zakazał on używania słowa „Leica” w mediach społecznościowych. Czemu tak się stało? Czy słusznie?

Oficjalne oświadczenie o zaistniałej sytuacji opublikowała agencja reklamowa FNazca/Saatchi & Saatchi odpowiedzialna za powstanie krótkometrażowego filmu „The Hunt”. Agencja współpracowała z marką Leica od 2012 roku. W czasie swojego 25-letniego stażu FNazca/Saatchi & Saatchi stworzyła historyczne projekty reklamowe, które zdobyły uznanie w wielu konkursach i festiwalach. Współpracujące firmy z nadzieją wyczekiwały rychłego sukcesu kolejnej produkcji.

Niestety film został ocenzurowany ze względu na tragiczne wydarzenia mające miejsce na Placu Niebiańskiego Spokoju, gdzie 17 kwietnia 1989 roku rozpoczęła się manifestacja. Zgromadzeni wówczas studenci domagali się wyłącznie reformy rządu i walki z korupcją. Ich działania spotkały się z surowym i nieadekwatnie dużym sprzeciwem ze strony Komunistycznej Partii Chin. Niestety pokojowo przebiegająca manifestacja zakończyła się krwawą masakrą. Do dziś więzieni są uczestnicy tego protestu, a jakakolwiek publiczna debata na temat wydarzeń jest przez władzę tłumiona, co potwierdza bezwzględna cenzura.

Historia przedstawiona w opublikowanej reklamie została bezpośrednio skojarzona z tragicznymi wydarzeniami mającymi miejsce na Placu Niebiańskiego Spokoju. Główny bohater dzielnie fotografujący niebezpieczne wydarzenia prawdopodobnie przypomniał chińskiemu rządowi o nieznanej postaci, która 5 czerwca zagrodziła drogę czołgom wracającym z akcji przeciwko demonstrantom. Zachowanie określonego przez media Nieznanego Buntownika zostało sfotografowanego przez Jeffa Widenera, którego zdjęcie w 1990 roku zostało nominowane do Nagrody Pulitzera.

Leica argumentuje, iż powstała reklama nie została oficjalnie zatwierdzona przez ich firmę, a jedynie jej brazylijski oddział. Po więcej informacji na temat wydanych oświadczeń zapraszamy do odwiedzenia strony Leica Rumors.

Zapraszamy do obejrzenia całości materiału

________________________
Leica 6×7 Gallery Warszawa, Mysia 3, II piętro
Godziny otwarcia galerii: poniedziałek–sobota 10–20, niedziela pracująca 12–18,
Wstęp zawsze bezpłatny