FRANK HALLAM DAY – Alumascapes
Leica Oskar Barnack Award 2012

16.05 - 17.07.2013
  • Frank Hallam Day

    Frank Hallam Day

  • Frank Hallam Day

    Frank Hallam Day

  • Frank Hallam Day

    Frank Hallam Day

  • Frank Hallam Day

    Frank Hallam Day

Przez cały czas trwania swojej fotograficznej kariery, Frank Hallam Day skupiał się na różnorakich aspektach funkcjonowania fotografii jako medium. W następstwie licznych projektów skoncentrowanych na zagadnieniach politycznych, jego kolejne prace wskazują na rosnące zainteresowanie relacjami człowieka z otaczającym go środowiskiem. Chcąc wykreować sugestywne wizje i ujawnić pewną ambiwalencję rzeczywistości, znaczną część swoich prac realizuje pod osłoną nocy. Ostatni przykład to zwycięskie portfolio „Alumascapes”. Projekt ten jest fotograficznym zapisem miesięcznej podróży przez Florydę. Przy użyciu fotograficznych obrazów, Frank Hallam Day opisuje fenomen relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym w bardzo unikatowym stylu; poprzez sportretowanie nowoczesnych wozów kempingowych – migoczących gwiazd i świetlistych bohaterów zdjęć.

Każdy z nich sprawia nieodparte wrażenie, jakby był nierozerwalnie wpleciony w nocny pejzaż Florydy przypominający miejscami dżunglę. Każdy z nich jest także osobną bezpieczną wyspą wśród mrocznej i nieprzyjaznej rzeczywistości. Sprawiają wrażenie, jakby roztaczały przed swoimi właścicielami aurę komfortu i bezpieczeństwa przy dyskretnym udziale technologicznego luksusu. Oczywiście ta forma ucieczki nie ma zbyt dużo wspólnego z miłością do przyrody ani wyrzekaniem się codziennych luksusów cywilizacji. Frank Hallam Day wydaje się ujawniać przy pomocy obrazów, że relacje między człowiekiem, a środowiskiem naturalnym stały się bardziej ambiwalentne niż kiedykolwiek w historii. Ta myśl przewodnia zostaje podkreślona w podwójnym znaczeniu tytułu cyklu. Z jednej strony słowo „alumascapes” jest tworem wymyślonym przez fotografa dla opisania krajobrazu zdominowanego przez pojazdy skonstruowane z aluminium. Z drugiej strony, tytuł jest także nazwą marki produkującej wozy kempingowe, z których kilka widzimy na zdjeciach. Wiele innych modeli wozów sportertowanych do tego projektu niesie ze sobą zbliżone konotacje: „Wilderness” (pustkowie), „Mountaineer” (alpinista), „Escaper” („służący do ucieczki”), „Cougar” (puma) i „Falcon” (sokół). Zawarta w nazwach sugestia pewnej bliskości natury z jednej strony, a z drugiej alienacji i osamotnienia wobec świata przyrody po raz wtóry przywołują skojarzenia paradoksu leżącego w relacji współczesnego człowieka z naturą. Wydaje się, że jest to precyzyjny obraz intencji fotografa: ukazanie i ujawnienie jasno rozświetlonych wozów kempingowych ukrytych i skulonych pomiędzy drzewami. Ponury i przygnębiający nastrój zdjęć podkreśla poczucie izolacji, pewnej mrocznej tajemnicy, ucieczki i strachu. Mogą sprawiać wrażenie upozowanych i sztucznych, a jednak takimi nie są. Mieszkańcy pojazdów nigdzie nie ujawniają swojej obecności, tak jak fotograf nie ujawnia swojej obecności przed nimi. Jednym z najbardziej naturalnych powodów takiego stanu jest to, że prawdopodobnie są pochłonięci oglądaniem telewizji w jasnych klimatyzowanych wnętrzach luksusowych domów z dala od domów- w poczuciu absolutnej harmonii z naturalnym środowiskiem wokół nich.

Frank Hallam Day w 2012 roku został zwycięzcą prestiżowego konkursu fotograficznego Leica Oskar Barnack Award 2012. Jego prace były pokazywane na wielu międzynarodowych wystawach, między innymi na Festiwalu Fotografii w Arles, we Francji. Jest reprezentowany w licznych galeriach i prywatnych kolekcjach, laureat wielu konkursów i stypendiów. Na stałe mieszka w Waszyngtonie, gdzie jest wykładowcą fotografii w Instytucie Smithsonian.