Pawel Jaszczuk i Tomasz Wysocki na Festiwalu Fotografii Plener w Żorach

plener

Wystawę „Exodus 2046″ Tomasza Wysockiego oraz ekspozycję „Oczom nie wierzę” z pracami Pawła Jaszczuka  można zobaczyć do 30 września przy okazji Festiwalu Fotografii Plener w Żorach. Wystawy odbywają się kolejno w Muzeum Ognia oraz w Muzeum Miejskim w Żorach.

„Exodus 2046″, otwarcie i spotkanie autorskie 7.09, g. 18:00, wystawa potrwa do 30.09
Muzeum Ognia, Żory, ul. Katowicka 3
Zaczęło się od happeningu Alicji Rogalskiej: „Wyśnione rewolucje” w 2014 r. Przedstawienie prowadził hipnotyzer Jurij Mokriszczew, na scenę zaproszeni zostali widzowie-ochotnicy. Nigdy wcześniej nie miałem styczności z hipnozą – postanowiłem spróbować. Wszystko zmierzało do tego byśmy wprowadzeni zostali w wizję przyszłości.

Zostałem poddany silnej sugestii, która przeniosła mnie w czasie o 50 lat do przodu – do roku 2064. Trafiłem do pewnego miasta, z zadaniem nawiązania kontaktu z jego mieszkańcami. Miasto wydawało się opustoszałe, dopiero „po jakimś czasie” natknąłem się na ludzi w zamkniętych, „odizolowanych” osiedlach, podobnych do współczesnych nam osiedli-fortec, ogrodzonych wysokimi płotami. Nie potrafiłem z nimi rozmawiać. Sprawiali wrażenie nieobecnych, jak gdyby to oni byli poddani hipnozie. Odniosłem wrażenie, że ludzie ci są przez coś kontrolowani i nie są świadomi sytuacji, w której się znajdują. Czułem, że dzieje się z nimi coś niedobrego. Wierzyłem, że, jeśli uda mi się skłonić ich do opuszczenia osiedli, odzyskają siebie i będą wolni. Nie udało się jednak. Nikt nie chciał mnie słuchać. Przeniosłem się więc o kolejne 50 lat do przodu – miałam taką możliwość. To samo miasto zmieniło się nie do poznania – zarośnięte, przypominało dżunglę. Ale osiedla pozostały takie same i nadal sprawiały wrażenie jedynych skupisk ludzkich. Wkrótce okazało się jednak, że nie do końca. Spotkałem bowiem ludzi również wśród zieleni, wolnych – tych samych, których 50 lat wcześniej namawiałem do tego, by opuścili osiedla. Byli teraz pozostawieni sami sobie, pozbawieni wygód, cofnięci do wczesnych etapów ewolucji, a jednak szczęśliwsi od ludzi, którzy zostali za ogrodzeniem, mających „wszystko”. Nie mam wątpliwości, że żyjemy w systemie, który nas kontroluje. To nie jest wizja przyszłości. Pisał o tym Platon, opowiadał George Orwell, pokazywali Lana i Lilly Wachowski.

Cykl: „Exodus 2064” jest moją interpretacją funkcjonowania jednostki w społeczeństwie. Przedstawiam ludzi żyjących w letargu. Każda fotografia opowiada osobną historię. System kontroluje nas wszystkich, ale dla każdego z nas jest czymś innym.

Exodus 2064 #1 (Blue Wall)
fot. Tomasz Wysocki, Exodus 2064 #1 (Blue Wall)

„Oczom nie wierzę” – otwarcie 8.09, g. 18:00, wystawa potrwa do 30.09
Muzeum Miejskie w Żorach, ul. Muzealna 1/2
Widzenie przesądza o tym, co jest prawdziwe, zmysł wzroku jawi się jako ostateczna instancja. Fotografia uchodzi za medium zdolne oddać prawdę. Wierzymy fotografii, bo wierzymy w to, co widzimy, wierzymy jej bardziej niż innym wizualnym śladom przeszłości.

Tymczasem, w szerszej przestrzeni indywidualnych i zbiorowych doświadczeń, fotografia nabiera znaczenia ponad ilustrowaną rzeczywistość. Realizm obrazu fotograficznego przestaje być kategorią nadrzędną. Zobaczyć znaczy uwierzyć, co więc widzimy, gdy oczom nie wierzymy?

Artyści: Mariusz Forecki (Poznań), Paweł Jaszczuk (Warszawa), Rafał Kalinowski (Żory), Yulia Krivich (Warszawa; Dniepr, Ukraina), Kaja Rata (Mysłowice), Katarzyna Sagatowska (Warszawa), Krzysztof Szewczyk (Katowice), Haruhisa Terasaki (Tokio, Japonia), Karolina Wojtas (Jarosław)

Więcej informacji o wystawiach i wydarzeniach towarzyszących Festiwalowi Fotografii Plener na stronie internetowej i facebooku projektu