Tomasz Wysocki – Smak Wiśni

21.04 - 03.06.2018

Premiera najnowszego projektu Tomasza Wysockiego –„Smaku Wiśni”– odbędzie się  20 kwietnia Leica 6×7 Gallery Warsawa o godzinie 19:00. Młody artysta tym razem mierzy się z uniwersalnymi pytaniami natury egzystencjalnej, a w warstwie formalnej odważnie nawiązuje do sztuki klasycznej. Jest mrocznie i niepokojąco. Sporo tu ważnych pytań, a mniej odpowiedzi. Choć kadry Wysockiego są bardzo precyzyjne i drobiazgowo zaplanowane, wrażliwy widz znajdzie tu przestrzeń na własną interpretację. 

To druga wystawa Tomasza Wysockiego w 6×7 Leica Gallery Warszawa. Poprzednia Początki” pokazana w 2015, była debiutem 25-letniego artysty i spotkała się z wyjątkowo ciepłym przyjęciem publiczności.

W najnowszym projekcie Wysocki skupia się na istocie ludzkiej egzystencji, powołując do życia na potrzeby swoich fotografii szereg frapujących postaci. Artysta opowiada: […] Jestem zafascynowany człowiekiem. Tym co można z niego ulepić. Już nie na zasadzie plasteliny, którą sam kształtuję, tylko na zasadzie formy. Tej, która się powstaje pod wpływem rozmów, przeżywanych emocji, wspólnie spędzonych chwil.

Wysocki w subiektywny sposób pokazuje kolejne etapy życia. Narodziny, dorastanie, dojrzałość i starość przedstawia poprzez alegoryczne, pełne ukrytych znaczeń i drobiazgowo skomponowane kadry. Sytuacje przez niego wymyślone dzieją się poza czasem i przestrzenią, maksymalnie oddziałując na widza formą i ukrytą w fotografii anegdotą. Uderzają precyzją i ostrością przedstawionych elementów. Działanie to potęguje duży format fotografii. Jednocześnie czai się w nich charakte­rys­tyczny niepokój, znany z poprzednich projektów artysty.

Tomasz Wysocki, #4
fot. Tomasz Wysocki |„Bez tytułu #4” |Smak Wiśni

„Smak wiśni” to z jednej strony kontynuacja poprzednich poszukiwań, a z drugiej nowe otwarcie. Wysocki bardzo świadomie operuje światłem – staje się ono kolejnym bohaterem zdjęć, prawie tak, jak w ekspresyjnych obrazach Caravaggia. Klimat kadrów jest poważny, niemal mroczny. O pracy z modelami Artysta mówi tak: Ludzie przed obiektywem przestali być dla mnie czystą formą, którą ustawiam co do centymetra przed aparatem. Tym razem podszedłem do wszystkiego trochę bardziej jak reżyser filmowy. Przez próby, wskazówki i rozmowy starałem się wpuszczać aktorów w przestrzeń scenografii i obserwować jak się w niej odnajdują, nie narzucając w 100% ostatecznej formy, tak jak często miało to miejsce w poprzednich cyklach.

Produkcja zdjęć z cyklu „Smak Wiśni” faktycznie przypominała realizację planu filmowego. Najpierw – kilka lat temu, gdy Wysocki rozpoczynał studia w łódzkiej Filmówce – powstał scenariusz i szkice poszczególnych scen. Każdy element został skrupulatnie zaplanowany. W międzyczasie trwało pozyskiwanie funduszy na realizację projektu. Wysocki zaangażował 60-cio osobowy sztab ludzi: aktorów, scenografów, kierowników planu, charakteryzatorów i wi­za­żystów, kostiumografów, kaskaderów, konstruk­torów rekwizytów, operatorów wideo. Sesje zdjęciowe były realizowane w Łodzi, w ogromnym studio o powierzchni 2000 m2.

2. Tomasz Wysocki, Untitled from the series The Taste Of Cherries, 2018
fot. Tomasz Wysocki |„Bez tytułu #6” |Smak Wiśni

W „Smaku wiśni” trudno doszukać się konkretnych inspiracji estetycznych, choć metody pracy Wysockiego przywodzą skojarzenia z takimi mistrzami jak Jeff Wall, Gregory Crewdson, Philip-Lorca diCorcia, Thomas Demand lub Paweł Bownik. Sam artysta przyznaje się raczej do fascynacji malarstwem i rzeźbą: Egon Schiele, Vermeer, Lucian Freud, Caravaggio – to nazwiska, które szczególnie mnie teraz fascynują. To wcale nie takie oczywiste, ale dostrzegam u nich bardzo wiele elementów inscenizacji, które mnie inspirują, i które staram się twórczo wykorzystywać w mojej fotografii.

Wysocki drobiazgowo zaplanował swój projekt, jednak fotografie zostały pomyślane tak, aby pozostawić miejsce na interpretację odbiorcy. Jest to rodzaj niedopowiedzenia, jaki odnaleźć można w słynnym obrazie Paula Gaugina Kim jesteśmy, skąd przybywamy, dokąd zmierzamy. Smak wiśni Tomasza Wysockiego jest autorskim rozwinięciem zapisanych przez Gaugina myśli, rozpisanym na 12 wielkoformatowych fotografii.

Tomasz Wysocki, „Smak Wiśni”
Wernisaż: 20 kwietnia 2018, godz. 19:00
Wystawa: 21.04 – 03.06.2018
Kurator: Rafał Łochowski

Program towarzyszący wystawie:
10.05 (czwartek) – Spotkanie autorskie z Tomaszem Wysockim
prowadzenie Kuba Mikurda,  godz. 18:00, III piętro
24.05 (czwartek) – Oprowadzanie po wystawie „Smak Wiśni”
z udziałem Tomasza Wysockiego i Rafała Łochowskiego, godz. 18:00, przestrzeń wystawy

Leica 6×7 Gallery Warszawa, Mysia 3, II piętro
Godziny otwarcia galerii: poniedziałek–sobota 10–20, niedziela 12–18
Leica 6×7 Gallery Warszawa, Mysia 3, 00-496 Warszawa. Wstęp bezpłatny
Wydarzenie na Facebooku

Zdjęcia: Tomasz Wysocki
Produkcja: Tomasz Wysocki
Scenografia: Natalia Giza
Pomoc produkcyjna: Tomasz Blumental, Adrian Jasion, Agata Maceł, Patrycja Węglarz, Monika Krążyńska, Aleksandra Musiał, Julia Klewaniec
Pomoc scenograficzna: Szymon Jagielski, Sebastian Rozpara, Kacha Bińko
Kostiumy: Elwira Rutkowska, Dorota Podgórska, Kristina Selvesyuk
Asystenci planu: Andrzej Woźniakiewicz, Giovanni Cimarosti, Bartek Stojek, Wojtek Piotrowski, Kuba Urbański, Krzysztof Żabski
Charakteryzacja: Łukasz Lipiński, Karolina Golis, Aga Zajdel
Montaż (wideo): Michał Lejczak
Muzyka (video): Alex Raczyński, Bartłomiej Talaga
Aktorzy: Justyna Litwic (#1)
Kaja Werbanowska (#2)
Tomasz Chrapusta (#2)
Maja Pryjda (#3)
Sandra Plajzer (#4)
Paulina Walendziak (#5)
Marcel Borowiec (#6)
Monika Buchowiec (#8)
Kamil Kunikowski (#10)
Marek Dmoch (#11)
Helena Norowicz (#12)
Katarzyna Majda (#12)
Podziękowania: Natalia Giza, Julia Klewaniec, Małgorzata Koszowska, Kristina Selvesyuk, Anna Mateyuk, Olena Didora, Anastasia Saleiczuk, Edward Kurczewski, Rafał Łochowski, Artur Wojciechowski, Renata Wojciechowska, Max Kobiela, Szymon Kobusiński, Krzysztof Apostolidis, Krzysztof Suskiewicz, Piotr Kowalski, Andrzej Chill Woźniakiewicz, Adam Chill Woźniakiewicz, Mariusz Wysocki, Adrian Jaszczak, Wojtek Piotrowski, Michał Wydrzyński, Giovanni Cimarosti, Jakub Urbański, Marjan Wielkopolski, Jacek Koprowicz, Janusz Tylman, Grzegorz Przyborek, Piotr Tomczyk, Zbigniew Wichłacz, Anna Zarychta, Kuba Mikurda, Marek Szyryk, Krzysztof Pijarski, Bartłomiej Talaga, Hu-bert Humka, Tomasz Komorowski, Paweł Fabjański, Tomek Albin, Przemysław Kowalczyk, Piotr Jagiełło, Kuba Szkudlarek, Maurycy Chełmiński, Marcin Wydrzyński, Iza Cieżko, Krzysztof Żabski, Sonja Orlewicz-Zakrzewska, Michał Mikulski, Pola Sobuń, Karolina Jonderko, Andrzej Sosnowski, Anton Kasyan, Paulina Wojnar, Sławomir Kasper, Dorota Smith, Karol Smulski, Eryk Siemian-owicz, Filip Warot, Michał Buczek, Bartosz Gruz, Martyna Nitkowska, Filip Wijas, Jakub Rynkie-wicz, Justyna Miśkowiec, Sylwia Księżopolska, Magdalena Paszko, Anna Zagrodzka, Weronika Jędrzejczak, Mateusz Maciejewski, Tomek Lisiecki, Kasia Frączak, Dorota Smith, Asia Rój, Pame-la Gebler, Paulina Żelazko, Aga Mańkowska, Klara Kamińska, Mateusz Muzyka, Jarosław Koszowsk, Michał Edelman, Maciej Edelman
Partnerzy: Sukcesja, Szkoła Filmowa w Łodzi, Hasselblad, Leica 6×7 Gallery Warszawa, Elfo, Tengu Gallery, Teatr Nowy w Łodzi, Studio Bank, Eizo, Wacom