W oparach eteru, ubrudzeni kamieniem piekielnym, wejdziemy w piękny, podszyty mrokiem, XIX-wieczny świat ambrotypii portretowej.
Ambrotyp to zdjęcie na czarnym szkle wykonane za pomocą techniki mokrego kolodionu. Każda praca jest unikatem i nie da się jej skopiować. Cały proces od oblewania szklanej płyty, poprzez uczulanie, naświetlanie i wywoływanie musi być wykonany w ciągu paru minut, dlatego nazywany jest XIX – wiecznym polaroidem. Obraz po zawerniksowaniu jest bardzo trwały. Lśniące srebro na czarnym szkle jest niezwykle estetyczne, dodaje zdjęciu trójwymiarowości oraz magii…
Powstawaniu zdjęć towarzyszy specyficzna atmosfera. Opary eteru, unieruchomienie modela, moment ukazania się twarzy w kilka minut po wykonaniu zdjęcia zmieniają proces w swoisty rytuał. Długi czas naświetlania, uczulenie materiału głównie na kolory: niebieski i fioletowy oraz plastyka wielkiego formatu pomagają wydobyć spojrzenie portretowanej osoby.
Odpowiednio wyczyszczone szkło pokrywamy warstwą mieszaniny kolodionu fotograficznego (nitroceluloza rozpuszczona w eterze i etanolu) oraz soli (potasu, kadmu lub amonu — w zależności od receptury). Od tej pory proces dyktuje tempo. Płytę wkładamy do azotanu srebra na 3-4 minuty, aby uczuliła się na światło. Następnie płyta wkładana jest do światłoszczelnej kasety, ta do aparatu i następuje naświetlanie. Trwa to zazwyczaj od kilku do kilkudziesięciu sekund. Płyta przenoszona jest do ciemni i wywoływana mieszaniną związków żelaza, wody i kwasu. Kolejny etap to krótkie płukanie i już w świetle dziennym płyta jest utrwalana. Można to zrobić za pomocą niemal każdego utrwalacza fotograficznego lub roztworu cyjanku potasu. Moment pojawienia się zdjęcia jest magiczny. Po ponownym płukaniu suszymy płytę. Proces od oblania płyty do jej utrwalania trwa kilka minut. Dłuższe działanie uniemożliwia otrzymanie obrazu. Na zakończenie, aby zabezpieczyć srebro przed utlenianiem, pokrywa się je warstwą werniksu, tradycyjnie z żywicy krzewu sandrakowego i oleju lawendowego. Jeśli zdjęcie wykonane było na przeźroczystym szkle, to aby otrzymać ambrotyp, szkło malujemy czarną farbą lub podkładamy czarny materiał.
Płyty — ze względu na jakość — doskonale nadają się do digitalizacji i powiększeń, jednak żadna metoda wyświetlania czy druku nie odda uroku oryginału. Niestabilność procesu, łatwość powstawania przeróżnych artefaktów, niepowtarzalność oraz osobliwy klimat sprzyjają wykorzystaniu techniki na polu fotografii artystycznej.
Warsztaty mają na celu zapoznanie z techniką ambrotypii (mokry kolodion), wskazanie możliwych źródeł chemii oraz sprzętu i wiedzy, wykonanie własnoręcznie zdjęć sprzętem wielkoformatowym. Nie trzeba mieć dużego doświadczenia w fotografii analogowej. W cenie warsztatów zawierają się wszystkie materiały oraz opis techniki w formie skryptu.
Program warsztatów:
11:00 Wprowadzenie do ambrotypii, zarys historyczny, prezentacja ambrotypów
11:30 Prezentacja techniki, omówienie pracy z modelem i roztworów używanych w procesie.
12:15 Samodzielne wykonywanie ambrotypów pod okiem instruktora
17:00 przerwa
17:30 Kolejna porcja teorii
18:00 Samodzielne wykonywanie ambrotypów pod okiem instruktora
20:00 Omówienie wykonanej pracy
Warsztaty poprowadzi Paweł Śmiałek, ambrotypista i oświetleniowiec na co dzień pracujący w Warszawie. Związany z fotografią od ponad 10 lat. Entuzjasta taradycyjnych technik fotograficznych. Obecnie uzależniony od techniki mokrego kolodionu. Ma na swoim koncie wystawy indywidualne i zbiorowe, a także publikacje w kraju i zagranicą. Między innymi w angielskiej i niemieckiej wersji podręcznika kreatywnych technik analogowych oraz BLUR Magazine. Wykonuje sesje portretowe, warsztaty i pokazy.
Do dyspozycji kursantów udostępnione będą dwa zestawy aparatów wielkoformatowych oraz ciemnia fotograficzna i stanowisko do portretowania.
Data: 24 stycznia
Godziny: 11-20:30
Miejsce: Mysia 3, II piętro
Cena 490 zł
Ilość miejsc: 6.
ZAPISY ZAKOŃCZONE
Brak miejsc, zapisy na listę rezerwową: akademia@leica-gallery.pl lub zadzwoń: tel. 663343196
Kupując warsztaty akceptujesz nasz regulamin