Wojtek Wieteska – Nailing Love

20.03 - 02.05.2015
  • ©Wojtek-Wieteska-Anatomy-Lesson-2015-2000px-1024x744

    ©Wojtek-Wieteska-Anatomy-Lesson-2015-2000px-1024x744

  • Night 01012000©WWIETESKA

    Night 01012000©WWIETESKA

  • SO! fot Wieteska

    SO! fot Wieteska

  • Night ©WWIETESKA-2

    Night ©WWIETESKA-2

 

Wojtek Wieteska to jeden z najbardziej znanych polskich fotografów. Jego zdjęcia znajdują się w państwowych i prywatnych kolekcjach w Polsce, Francji, Japonii, Norwegii, Niemczech, Szwajcarii, Szwecji i Stanach Zjednoczonych. Wieteska wyrósł z europejskiej szkoły fotografii reporterskiej, a jego styl wyróżnia się konceptualnym podejściem do rzeczywistości. W “Nailing Love” jeszcze bardziej zbliża się do konceptualnego wykorzystania fotografii i z prac wykonywanych od lat osiemdziesiątych do teraz tworzy autotematyczny projekt.

“Czy pojęcia albo słowa są fotogeniczne? Co mnie inspiruje do fotografowania, a co jest faktem lub obiektem gotowym do utrwalenia za pomocą fotografii?” – mówi o nowej wystawie Wieteska. – „Posługuję się fotografią, obrazem ruchomym, przedmiotami. Zastanawiam się nad ich relacjami między sobą. W sposobie doboru prac i ich ekspozycji interesuje mnie zagadnienie sensu pojedynczości i oryginalności, kopii i powielania, trwałości i zniszczalności. Błądzenie po obrzeżach fotografii i spotykanie tam właśnie nowych połączeń – to wydaje mi się teraz najciekawsze.”

Wystawa „Nailing Love” to nie tylko zdjęcia. Jej częścią jest m.in. płukarka archiwalna z 12 fotografiami, które w trakcie ponad miesięcznego procesu ulegną degradacji zamiast archiwizacji, fotografie wydrukowane na różne sposoby i w wielu rozmiarach – stykówka pojawia się obok fototapety. Wszystko to składa się na wystawę intrygującą, nieoczywistą i nietypową.

Kurator wystawy, Adam Mazur: „Ta wystawa jest momentem zwrotnym i nie można powiedzieć, że w tym projekcie pojedyncze zdjęcie coś mówi o świecie czy o widzeniu Wieteski. Te zdjęcia mówią najwięcej o autorze – nie mają sensu w oderwaniu od siebie, a mają sens jako narracja starannie tworzona miesiącami. Wieteska odwołuje się do Marcela Prousta, Francisco Goyi, trawestuje Rembrandta. Szuka w swoim archiwum, umieszcza w sposób precyzyjny m.in. zdjęcia swojego syna obok zdjęć antycznej figurki i szuka między tym wszystkim połączeń”.

Kurator: Adam Mazur
Producent: Rafał Łochowski
Linki i zasoby do pobrania