Wystawa: Joel Meyerowitz “Streetwise”
Meyerowitz to legenda współczesnej fotografii, jeden z prekursorów fotografii ulicznej, który w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku jako jeden z pierwszych uczynił z koloru istotny element swojego artystycznego języka.

01.07 - 30.07.2022

Meyerowitz to legenda współczesnej fotografii, jeden z prekursorów fotografii ulicznej, który w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku jako jeden z pierwszych uczynił z koloru istotny element swojego artystycznego języka.

Prezentowana na Mysiej 3 wystawa, to zestaw pięćdziesięciu fotografii, które pozwalają prześledzić najbardziej znamienny okres twórczości Meyerowitza. Zobaczymy najwcześniejsze, zarówno kolorowe, jak i czarno-białe zdjęcia, wykonane na zatłoczonych ulicach Nowego Jorku. Obejrzymy kadry zarejestrowane podczas rocznej podróży przez Europę w latach 1966-67. I wreszcie – na koniec – przyjrzymy się ikonicznym fotografiom wykonanym w Stanach Zjednoczonych w latach 70 tych, na których kolor ostatecznie zwyciężył nad czernią i bielą.

 

© Joel Meyerowitz_Wyoming, 1964 www 1Wyoming, 1964  © Joel Meyerowitz, Courtesy of Howard Greenberg Gallery

Joel Meyerowitz rozpoczął swoją przygodę z kamerą na początku lat sześćdziesiątych, fotografując ulice Nowego Jorku. Wtedy także spotkał Roberta Franka, który był wówczas postacią legendarną w środowisku amerykańskich fotografów dokumentalnych. Spotkanie to zaważyło na dalszym losie młodego Meyerowitza, który postanowił związać się z fotografią na dobre.

Nowy Jork pozostał w centrum jego fotograficznej pasji. Traktował to wielkie miasto jak swoje terytorium, żywą scenę, na której trwa przedstawienie, stworzone na podstawie przypadkowych scenariuszy.

Fotografię Meyerowitza charakteryzuje wyjątkowe wyczucie sytuacji, umiejętność uchwycenia magii codzienności i niepowtarzalny styl, wynikający z ciekawości i otwartości na świat i ludzi. Mało kto potrafi tak perfekcyjnie uchwycić zaskakujące i często absurdalne sceny codziennego życia. Zaobserwowane i zatrzymane w ułamkach sekundy ujęcia zawsze wydają się być drobiazgowo zaaranżowanymi kompozycjami. Wszystkie elementy fotografii – obiekty, kolor, forma, kompozycja – współgrają ze sobą, tworząc wnikliwy i nieco ironiczny opis otaczającego świata.

„Zacznij od obserwacji, to ona jest podstawowym narzędziem w fotografii” – radzi Meyerowitz w swojej książce pt. „How I make photographs”. – „Miej oczy szeroko otwarte i sprawdź co możesz odkryć. Jeśli zaufasz instynktowi i podążysz za swoją ciekawością, z pewnością dostrzeżesz nieoczekiwane, magiczne rzeczy.”

 

183_ 002

Paris, France, 1967 © Joel Meyerowitz, Courtesy of Howard Greenberg Gallery

Meyerowitz jako jeden z pierwszych, zrozumiał rewolucyjne znaczenie koloru, uważanego wówczas za element powierzchowny, niegodny profesjonalisty. Na początku swojej kariery używał zarówno kolorowych, jak i czarno-białych negatywów. Szybko jednak doszedł do wniosku, że kolor daje bogatszy, pełniejszy obraz świata. „Zawsze miałem wrażenie, że kolor ma więcej do powiedzenia”, mawiał Meyerowitz. „Jeśli fotografia polega na opisywaniu świata, kolor opisuje go dokładniej.” Jego postawa miała decydujący wpływ na popularyzację kolorowej fotografii jako formy sztuki. Sprzeciw wobec koloru zmienił się w niemal powszechną akceptację, a barwne zdjęcia trafiły do najlepszych galerii czy muzeów.

Meyerowitz zaczął fotografowanie od małego aparatu 35 mm.  „Wszystkiego, co obecnie wiem o fotografii, nauczyłem się na ulicach wielkiego miasta z moją ukochaną Leiką w rękach. Aparat ten pozwolił mi uchwycić bezpośredniość i chaos ulicznego życia” – opowiada. I choć w kolejnych latach często sięgał po sprzęt średnio- i wielkoformatowy – dalmierzowa Leica pozostawała najważniejszym narzędziem w jego arsenale.

© Joel Meyerowitz_Paris, France, 1967 www 1

Paris, France, 1967 © Joel Meyerowitz, Courtesy of Howard Greenberg Gallery

Podróż Meyerowitza do Europy 1966 roku, zaledwie cztery lata po rozpoczęciu kariery, była ważna dla zdefiniowania nowego podejścia do swojej pracy. Artysta zaczął traktować fotografowanie jak dialog z rzeczywistością, jako odpowiedź złożoną z energii i medytacji. Jego podejście przestało być polowaniem – poszukiwaniem zdobyczy – stał się raczej spacerowiczem-obserwatorem, który pozwala, by wpływało na niego nie tylko to, co widzi, ale także to, co czuje.

„Żyję pod wpływem każdej z tych nieoczekiwanych chwil. To rodzaj podnoszącej na duchu, energetyzującej inspiracji – by iść dalej, widzieć dalej. Zanim się zorientuję, przejdę pięć lub sześć mil i przez większość czasu będę śmiał się z szalonych rzeczy, które zobaczyłem” wspomina w jednym z wywiadów.

Joel Meyerowitz (ur. w Nowym Jorku w 1938 r. ) jest jednym z najbardziej znanych fotografów ulicznych swojego pokolenia, pionierem i propagatorem fotografii kolorowej, wpływowym publicystą i nauczycielem.

Jest zdobywcą wielu nagród, w tym Medalu Stulecia Królewskiego Towarzystwa Fotograficznego, wyróżnienia Narodowej Fundacji Sztuki i dwukrotnym stypendystą Guggenheima. Opublikował ponad 30 książek, jest też autorem licznych tutoriali i filmów o fotografii.

Jego prace, prezentowane na ponad 350 wystawach na całym świecie, weszły do kolekcji muzeów takich jak MoMA, Whitney Museum of American Art., Tate Modern i wielu innych. Joel Meyerowitz nadal aktywnie fotografuje. Mieszka w Nowym Jorku i w Toskanii.

 

Wystawa: Joel Meyerowitz  “Streetwise” 
1.07.2022-30.07.2022
Leica Store i 6×7 Leica Gallery Warszawa, Ul. Mysia 3, 3p
Wystawie towarzyszy cykl warsztatów fotograficznych z ambasadorami marki Leica
Godziny otwarcia: Pon. – Sob. 10-20
Wstęp płatny: 15 zł
bilety dostępne na www.interticket.pl



Wystawa otwarta: 10:00-20:00